نباید خودمان را محدود به ایجاد یک سبک در معماری کنیم

گفت و گو با "کریس پرچت" معمار اتریشی

کریس پرچت: معتقدم اگر شما تنها بر اصول خاصی تمرکز کنید، در حقیقت گزینه‌هایتان را محدود کرده‌اید. دنیای معماری بسیار وسیع است و شما نباید خود را محدود به ایجاد یک "سبک" کنید.

"کریس پرچت"، یکی از بنیانگذاران "استودیو پندا" در اتریش است. این استودیو اخیرا به واسطه طرح های نوآورانه ای که در زمینه متریال های جایگزین ارائه کرده مورد توجه مجامع معماری قرار گرفته است. معماری به شیوه مدولار و استفاده از متریال های طبیعی حالا به یکی از مشخصه‌های این استودیو تبدیل شده است.

نشریه دیزاین بوم در ارتباط با ایده‌هایی که این استودیو در حال حاضر بر روی آن تمرکز دارد، گفت و گویی را با این طراح و معمار اتریشی ترتیب داده که برگردان آن را در ادامه می خوانید.

چطور است کار را با صحبت از یکی از پروژه اخیر استودیو پندا شروع کنیم که در ارتباط با موضوع گفت و گو هم خواهد بود؟ از آسمانخراش چوبی تورنتو بگویید.

این یک برج مدولار چوبی است؛ یک آسمانخراش مسکونی 18 طبقه با استفاده از مصالح ساختمانی چوبی که می تواند به عنوان یک مدل جدید برای معماری بلندمرتبه ها در نظر گرفته شود تا مناطق مجاور را با طبیعت اطرافش پیوند دهد. شهرهای ما مجموعه ای از فولاد، بتن و شیشه است. اگر شما در شهر قدم بزنید و ناگهان یک برج که از چوب و گیاهان ساخته شده است را ببینید کنتراست جالبی ایجاد خواهد کرد. ظاهر گرم و طبیعی چوب و گیاهانی که در نمای آن رشد می کنند، ساختمان را به شور و حال زندگی می اندازند و می توانند برای توسعه های سازگار با محیط زیست و توسعه پایدار چشم انداز شهری ما الگو باشند. تراس‌هایی در فضای باز بزرگ از سیستم های پوشش گیاهی بزرگ پشتیبانی می کند که قادر به حمایت از باغ های غذایی، درختچه و حتی درختان است، که نوعی همزیستی نمادین طبیعت و محیط زیست را می توان در آن می توان مشاهده کرد.

از کار کردن به عنوان یک معمار در نقاط جهان و روبه رو شدن با فرهنگ های مختلف لذت می برید؟

بله. عالی است. سرزمین های مختلف جهان هر روز بیشتر به هم متصل می شوند و من معتقدم خیلی مهم است که یک معمار واقعا بتواند به این موضوع پاسخ دهد. همه چیز قابل انطباق با یکدیگر است، شهرهای ما انعطاف پذیرتر هستند و همه چیز دائما در حال تغییر است. بنابراین، شاید یک راه حل در معماری وجود داشته باشد که بتوانیم ساختمان هایی را که با یک استاندارد مشخص زندگی سازگار هستند، داشته باشیم. امکانات زیادی در این مسیر وجود دارد.

این انطباق چطور اتفاق می افتد؟

خیلی مهم است که بتوانیم با فرهنگ های مختلف انطباق پیدا کنیم، اما سیاست و رسانه عواملی هستند که باعث می شود مردم از مهاجران هراس داشته و افکار منفی در ارتباط با آن ها بپرورانند. این هراس ها به پذیرش فرهنگ ها آسیب می زند. با این حال امیدوارم بتوانیم در دنیای معماری هر چه بیشتر به سمت این فضا برویم.

توسعه شهری در دنیای امروز چه مسیری را در پیش گرفته است؟

شاهد پیشرفت چشمگیری در توسعه شهرها و برای نمونه در چین و هند و البته در تمام دنیا هستیم. حقیقتاً پیشرفت های زیادی در این زمینه صورت گرفته اما در عین حال آلودگی های شهری هم بیشتر شده است. به عنوان یک معمار معتقدم که به سرعت باید به راه حل های جایگزین در ساخت و سازها دست پیدا کنیم. باید ساختمان هایی با سر و صدای کمتر و زباله کمتر فکرکنیم، همینطور باید در فکر استفاده از متریال های طبیعی تری مانند چوب باشیم تا ما را در ساختن یک آینده اکولوژیک یاری کند.

penda-home-cafes-beijing-china-designboom-02

کافه پکن ؛ استفاده از میله های فولادی بازیافتی و تقسیمات مدولار

توسعه و آینده معماری در اتریش را چطور می بینید؟

تقریباً تمام تاریخ معماری ما بر اساس استفاده از متریال چوب به عنوان مصالح ساختمانی شکل گرفته است. این تصادفی نیست که CLT " -تخته چند لایه متقاطع - در اتریش اختراع شده است. با توجه به آینده این ماده در پروژه های با مقیاس بزرگ، به اعتقاد من ما تازه در نقطه شروع هستیم.. معماران متوجه هستند که این ماده می تواند در ساختمان های بلند استفاده شود..آینده این است.

چه انگیزه ای برای پیگیری معماری به صورت حرفه ای دارید؟

من پیش از این یک قهرمان اسکی بودم. پرش اسکی را تا زمانی که 19 ساله شدم در سطح حرفه ای ادامه دادم. اشتراک اسکی با معماری در آن است که بدون شناختن ابزار و اصول کار، نمیتوانید هیچ پرش مناسبی در اسکی داشته باشید. بنابراین، رقابت در این زمینه زمین بسیار جدی است. با این حال معتقدم همه چیز اساسا به استعداد برمی گردد، اما در ادامه چگونگی آموزشها است که آدم را جلو می برد. از نظر من همان شور و شوقی که برای ورزش نیاز دارید در کار معماری هم تعیین کننده و مورد نیاز است.

penda_art-arcadion-designboom01

موزه هنر و معماری هانکونگ در پکن

آیا استودیو پندا سبک طراحی یا فلسفه خاصی را دنبال می کند ؟

فکر نمی کنم که ما الزاما باید در سبک خاصی عمل کنیم و شخصاً تمایلی به داشتن سبک ندارم. معتقدم اگر شما تنها بر اصول خاصی تمرکز کنید، در حقیقت گزینه هایتان را محدود کرده اید. دنیای معماری بسیار وسیع است و شما نباید خود را محدود به ایجاد یک "سبک" کنید. اما در جواب شما باید گفت که در پندا پارامترهای خاصی داریم که علاقه مند به دنبال کردنشان هستیم؛ مثلاً درک متریال سنتی و تفسیر آنها به روش جدید. هر پروژه دارای پارامترهای مختلف است که باید به عنوان معمار با آن ها سازگار باشیم.

در حال حاضر استودیو بر چه محوری تمرکز دارد؟

در حال حاضر، ما در مورد چگونگی ترکیب معماری و غذا در حال فکر کردن و مطالعه هستیم. آینده تولید مواد غذایی موضوع بسیار مهمی است و در 50 سال آینده ما مواد غذایی بیشتری را در مقایسه با 10 هزار سال گذشته نیاز خواهیم داشت. باید مطمئن بود که جمعیت جهان هر روز بیشتر و بیشتر رشد خواهد کرد، خصوصا در شهرها. من فکر می کنم که شهر های آینده باید در رشد مواد غذایی خود نقش حیاتی داشته باشند. شما می توانید در یک آسمان خراش در شهر زندگی کنید، اما در عین حال به باغ شهری عمودی خود هم دسترسی داشته باشید. در حال حاضر در مورد استراتژی هایی از این دست مطالعه می کنیم.

graft_penda_myrtle_garden_hotel_designboom1

بزرگترین باغ گل آسیا، طراحی استودیو پندا

معماران در پاسخ به توسعه شهرها در آینده چگونه می توانند عمل کنند؟

تا سال 2050، حدود 70 درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی خواهند کرد. در سراسر جهان، شهرهای بزرگ رشد خواهند کرد و ما می توانیم راه حل هایی برای کاهش ناهنجاری های شهرها مانند آلودگی و زباله ارائه کنیم. از نظر من نحوه عمل معماران در این ارتباط نیازمند همکاری نزدیک تولیدکنندگان فن آوری است که در خط مقدم نوآوری مواد جدید و راه های ساخت و سازقرار دارند. فکر می کنم سیستم های پیش ساخته در آینده شهرها نقش بسیار مهمی را بازی خواهند کرد.

پروژه رویایی تان در معماری چه می تواند باشد؟

خب، من خیلی علاقه مندم که یک محوطه برای پرش اسکی برای بازی های المپیک طراحی کنم - این می تواند طرح رویایی من باشد! و اگر روزی موفق شدم آن را بسازم قطعا اولین کسی خواهم بود که پرش اول را در آن انجام خواهد داد.

منبع:هنرآنلاین


logo-samandehi